fredag den 15. oktober 2010

Potning paa ...




Tilbage i starten af marts skrev jeg om stikkende ud af mit bænkevarmer planter og potning dem op som plug planter. Dette er, hvad de lignede da ...





Efter ca en måned stod det klart, at de havde brug potning på. Så jeg er behørigt overdraget dem. I teorien bør de alle være gået i 3 \ "potter, men der var over tres af dem, og tres 3 \" potter ville have taget mere plads på balkonen, end jeg havde til overs. Så omkring tyve af dem gik ind i deres egne potter, mens de andre gik lige ind i endelige beholdere, hvor de vil vokse indtil de blomstrer næste forår.

Ville det gøre en forskel? Alle havearbejde bøger og eksperter Stern om det: aldrig give en ung plante mere plads end nødvendigt på det pågældende tidspunkt, eller vil det bare slå rod og \ "glemmer \" at udvikle over jorden.

Men det var ikke den eneste af havearbejde ti bud, at jeg formåede at bryde. Når jeg havde overført næsten alle dem, jeg løb ud af friske jord. Jeg ønskede at slutte, så jeg bare brugt en container, der stadig havde sidste år jord i det. Hvor meget forskel ville det gøre?

Nå, her er resultatet. Først beholderen med frisk jord ...





Glade, sunde lille anlæg, der kommer på godt i sammenligning med deres klart frataget venner i beholderen med gamle jord. De fleste af dem har ikke gjort det på alle, mens resten forbliver små og skvattet. Selvet seedede solsikke derinde sammen med dem ser ikke alt for glad, enten ...



Men så er der de planter i de 3 \ "potter. Husk, at alle disse anlæg var omtrent samme størrelse, når jeg flyttede dem en måneds tid siden.



Den \ "potteplanter \" planter er mere end dobbelt størrelse, selv om de i første container.

Vil det gøre en forskel for displayet næste år? Juryens nødt til at holde sig ude indtil april næste år, før vi kan få en dom på, at en. Dem i beholderen med de fattige jord er klart vil få brug for nogle kærlig pleje. Omplantning til nye jord er det indlysende svar, men da jeg har fået så mange jeg troede, jeg ville prøve et eksperiment og se, i hvilket omfang jeg kan \ "sanere \" med gødning. Når du have på en altan i midten af en by, bortskaffelse af gamle jord er en enorm hovedpine, og hvis du kan genbruge det, er det en mindre problem at bekymre sig om. Vi vil se ...

Med hensyn til forskellen mellem disse i beholderen med god jord og dem i potter, mistænkte jeg, at der vil være tid til ting at udjævne. Eller der er endda mulighed for, at overlegne rodudvikling vil give containeren planter kant i det lange løb. Igen, vil vi se.

Én ting står dog klart. Havde de været enårige snarere end biennaler, ville det have gjort en kæmpe forskel - og betød en meget tidligere blomstring periode. Fra nu af vil enhver enårige, at jeg vokser fra frø helt sikkert få \ "pottes \".

I mellemtiden har de wallflowers fra sidste år været at give en vidunderlig display. Næste års planter vil blive en blanding af de samme browny-gule, som er her, plus en ny rød variant. Jeg er i syv sind om det - for mig, wallflowers er brune og gule. Men endnu en gang, vil vi se ...