onsdag den 13. oktober 2010

Design-processen - del 3

Her er den sidste rate i udarbejdet design arbejde for mit speciale atelier. Her begyndte jeg at lege med en rund atrium med \ "åbenbaring værelse \" direkte under atrium lyset. Strukturen var buet på at skabe en dynamisk spænding, der føles mere som et musikinstrument.

Jeg bragte denne version til en forholdsvis høj grad af udvikling, med pudsede planer om at vise hensyn vaske langs overflader af muren. Igen jeg arbejdet med mange forskellige gentagelser af planen.

Tre dage før undersøgelse, ændrede jeg min ordningen igen!

Her, jeg formindske atrium, og gøre cirkulation opstår omkring ydersiden af bygningen, med større og mere fleksible udstillingslokaler i centrum. Den omsætning er en serie af ramper, ligesom Guggenheim, bortset fra at ramperne er symmetriske på begge sider af bygningen, danner en serie af stablet ringe, der synes at slingre på kanten.
Tidligt i designprocessen Annelise og jeg eksperimenterede med tegning musik - vi lyttede til stykker af Beethoven, Bach, Dvorak Chopin, Massenet, osv., og trak, mens vi lyttede. Målet med denne øvelse var at undersøge, hvilken musik \ "ser \" ud. For mig er musik væske, ofte spiral og springer tilbage på sig selv som temaer vende tilbage.
Denne flydende begyndte at dukke op i min idé om det ydre af bygningen. Jeg følte det ydre skal være en offentlig vartegn, der var farverige, festlige og glade, og følte mig som en bygning, der husede musik.
Her vil jeg wrap bygningen i en farverig, perforeret lys skærm, der ville kaste stadigt skiftende skygge mønstre og farver på den indvendige som solen bevæger sig hen over himlen. Jeg havde det sjovt modellering denne form ud af modellervoks ler - et nyt medie for mig.
Ovenfor er hvad jeg ønsker det indvendige at føle sig som. Et rum, der ændrer hele dagen og hele sæsoner, med farver og skygge mønstre genlyde på interessante måder.

Der er en ide, forfægtes af nogle, at en bygning ikke er et værk af skulptur. Jeg er enig med dette, idet den indvendige erfaring er det primære formål med de fleste bygninger (nogle bygninger, såsom en japansk pagode eller Eiffeltårnet, er designet til at være offentlige vartegn ses primært udefra.)

For mig er det indre oplevelse primære, men er der noget galt med at gøre uden for en smuk skulpturelt objekt? Nej, selvfølgelig ikke. Især hvis det styrker henblik på udarbejdelse folk til bygningen.

Så er der spørgsmålet om Gehry bygninger, der i deres skulpturelle form bryder de fleste love konstruktionsteknik. En af mine professorer udtrykte det godt - Gehry bygninger ønsker at falde ned. De kræver en sådan overskridelse af stål til at holde sig selv op, at det næsten er latterligt. Hvorvidt Gehry bygninger er smukke, er en subjektiv beslutning, men min holdning er, at en arkitekt skal være opmærksomme på de strukturelle effektivitet og nåde.

I dette design er perforeret lys skærm en letvægtsstål maske, som er suspenderet af strukturen og uden for kabinettet. Så det kan være så frit format som du vil, så længe punkter tilknytning til strukturen er klare. Og i modsætning til de fleste Gehry bygninger, repræsenterer det ydre en form, der kan opfattes klart fra den indvendige - i alle dens farve og tekstur.

Håber du nød at se mit design proces arbejde for dette projekt --- forhåbentlig næste valgperiode er så kaotisk og frugtbart som denne.

bedste,
Brett