fredag den 26. oktober 2007

Colin McRae: Dirt


Colin McRae har i mange år været at betragte som kongen af rally-genren. Forsøget på at lave en realistisk rally-simulator, var i de første par versioner imponerende, men så var det som om Codemasters ikke længere vidste hvor de ville hen. Colin McRae endte i lidt af et dødvande, hvor styringen blev mere løs og lettilgængelig, imens resten af spillet forsøgte at holde sig i den realistiske bane. Dette er dog ændret med Colin McRae: Dirt. Nu er her flere typer biler, flere typer baner og ikke mindst en fuldstændig vanvittig god grafik.

Verdens flotteste menu
Allerede i menuerne ser man, at der er blevet kælet voldsomt for den visuelle side. Det er svært at sætte ord på, men det er som en masse flyvende bokse man skifter i mellem for at gå gennem menuen. Det understøttes så samtidig af en eksplosiv lyd, så det er absolut en fornøjelse at bevæge sig rundt i. Alle loadsekvenser bruges desuden på at fortælle om alle dine statestikker. Hvor langt du har kørt, hvor meget du har vundet, hvor højt du har hoppet og så videre.

Varieret karrieredel
Karrieredelen er spillets hoveddel og er faktisk den eneste del af spillet, der virkelig har noget reelt indhold. Her bygges de forskellige løb op i en pyramide, hvor længden og sværhedsgraden forsøges desto højere du kommer op. Der er mange forskellige typer af løb, så som traditionel rally med en co-driver, men også mere actionfyldte løb med buggy-racere mod 7 modstandere. Det har givet et godt mix, og der er god variation undervejs. Før løbet kan man købe sig til forskellige biler for de penge man har tjent undervejs. Desværre fungerer det element ikke helt efter hensigten, da jeg aldrig manglede penge. Indtjeningen per løb justeres efter sværhedsgraden og selv med den midterste sværhedsgrad, havde jeg ingen problemer med at få råd til de biler jeg ville have. Det gør karrieredelen en anelse for tynd, da man bare kører løb efter løb uden at skulle tænke over en større sammenhæng.

Fantastisk action
Det er dog på banen tingene afgøres. Det er også tilfældet for Dirt, for det er så absolut rendyrket underholdning. I starten var jeg frusteret over den upræcise styring, hvor bilen har tendens til at sejle lidt rundt, men det gled ligesom i baggrunden efterhånden som jeg tog de realistiske briller af. Der er masser af mulighed for at indstille bilens opsætning inden hvert løb, men det sjældent værd at bruge tid på. Det handler i stedet om at holde 100 % koncentration i de 5-6 minutter de fleste løb strækker sig over. Det handler for de meste om at undgå fejl, da f.eks. direkte nærkontakt med et træ oftest betyder en knust bil og et overstået løb. Grafikkens detaljegrad er på det punkt helt fantastisk og skelsættende. Bilen kan blive skadet på alverdens måder, og vragdelene bliver selvfølgelig liggende på banen. Sammenstød med en dør der flyder på banen og en bil med en hastighed på 100 km/t, er på ingen måde en god cocktail. Et andet godt eksempel, er et ræs jeg havde i det australske vildnis. Farten var omkring 150 km/t og pludselig snitter jeg en lille træstamme der lå i vejkanten. Resultatet er at højre forhjul letter en anelse, og jeg mister kontrollen over bilen, som ruller fire gange inden den knuses mod træerne. Løbet var tabt, men for pokker hvor sad jeg med åben mund og var dybt imponeret. Dirt handler om action, og det er vigtig man tager spillet for det og ikke som en realistisk rally-simulator.

Et par svagheder
Colin McRae: Dirt mangler dog noget hist og pist, for virkelig at kunne kaldes et sikkert køb. Den fornævnte styring er selvfølgelig et af de primære problemer, men den begrænsede holdbarhed skinner desværre også tydeligt igennem. Karrieredelen er fyldt godt op med løb, men dybden er papirstynd. Du kører bare ræs efter ræs, hvor det eneste der ændrer sig er banernes udforming og de bilklasser du kører i. Her kunne vi så have håbet, at multiplayer havde givet en ekstra indsprøjtning holdbarhed. Det er desværre ikke helt tilfældet. For i multiplayer får du kun lov til at løbende sammenligne dine tider med modstandernes, så du ser reelt aldrig de biler du kører imod. Sådan er rally selvfølgelig, men det er KUN rally-delen der er inkluderet online, så man kan godt glemme alt om en heftig omgang buggy-race. Det kan selvfølgelig have noget med den tunge grafik at gøre, for selv i singleplayer opstår der til tider en slem omgang slow-down (det hakker).

En teknisk magtdemonstration
Når plus og minus siderne samles, er der ingen tvivl om at plusserne vinder. Colin McRae: Dirt er på alle måder et fedt og underholdende spil. Er man til bilspil med action og et forholdvis lettilgængeligt gameplay, så er dette spillet man skal have fat i. Med den rette lyd og skærm får sanserne desuden en ordentlig en på opleveren, som ingen burde være foruden.

Håndværker - colic-help - skateboard - collisions - islam